Ένα ερώτημα που θα μπορούσε να θέσει ένας σύγχρονος σκεπτικιστής
και που σχετίζεται με την διήγηση της Γένεσις είναι το πως κατάφερε ένα φίδι να
ξεγελάσει την Εύα. Διότι το φίδι δεν έχει λογική ούτε μιλάει κάποια γλώσσα,
ώστε να επικοινωνήσει με έναν άνθρωπο. Πραγματικά η ίδια απορία έχει
απασχολήσει και εμάς.
Φαίνεται όμως παρόλα αυτά πως η ίδια απορία έχει απασχολήσει
ήδη τους χριστιανούς από τον 5ο αιώνα μ.Χ. Ο Θεοδώρητος Κύρου στο
έργο του «Εις τα άπορα της θείας Γραφής» θέτει το συγκεκριμένο ερώτημα
και δίνει μία απάντηση. Όλο το έργο είναι γραμμένο στην μορφή των
ερωτοαποκρίσεων. Θέτεται μία ερώτηση και δίνεται μία απάντηση, άλλοτε μικρή
άλλοτε μεγαλύτερη σε έκταση. Αφορά χωρία της Παλαιάς Διαθήκης από βιβλία όπως η
Γένεσις, η Έξοδος, Αριθμοί και άλλα. Πρέπει να γράφτηκε μετά το 453.
Η θεωρία του Θεοδώρητου είναι ότι επειδή ο Θεός έθεσε τους ανθρώπους
ηγεμόνες στον κόσμο ως προς όλα τα άλογα όντα, για αυτόν ακριβώς τον λόγο ο
διάβολος χρησιμοποίησε ως όργανό του τον όφιν, με σκοπό να ξεγελάσει τους ανθρώπους
ευκολότερα. Η Εύα πιστεύοντας ότι έχει την απόλυτη εξουσία που της έδωσε ο Θεός
ως προς το φίδι, το οποίο είναι ένα άλογο ον, δεν θα μπορούσε ποτέ να διανοηθεί
ότι το φίδι είχε την δύναμη να την ξεγελάσει. Και με αυτό το τέχνασμα ο διάβολος
εξαπάτησε την Εύα.
Η απάντηση του Θεοδώρητου για την εποχή της ίσως φαντάζει
πολύ δυνατή, ωστόσο με τα σημερινά δεδομένα είναι αδύναμη. Στην ουσία ο
Θεοδώρητος δεν εξηγεί το πως ακριβώς, με ποιο τρόπο
το φίδι εξαπάτησε την Εύα, εφόσον το φίδι δεν έχει λόγο, ενώ η Εύα ως άνθρωπος και λογικό ον
έχει. Η απάντηση του Θεοδώρητου θα λέγαμε ότι είναι περισσότερο θεολογική παρά
πραγματιστική και ρεαλιστική. Ωστόσο όσο μη ικανοποιητική και αν είναι η
απάντηση του Θεοδώρητου για τους σημερινούς αναγνώστες, και μόνο από το γεγονός ότι στα μέσα του 5ου
αιώνα μ.Χ., θέτεται ένα τέτοιο ερώτημα από την χριστιανική διανόηση της εποχής,
και ο Θεοδώρητος προσπαθεί να δώσει μία απάντηση, δείχνει ότι τουλάχιστον σε
διανοητικό επίπεδο ο χριστιανικός κόσμος είχε προχωρήσει πολύ περισσότερο από
ότι σήμερα φανταζόμαστε.
Το συμπέρασμα είναι ότι οι χριστιανοί εκείνης της εποχής σίγουρα είχαν απορίες σχετικά με πολλά προβληματικά
χωρία τόσο της Παλαιάς όσο και της Καινής Διαθήκης, στα οποία εμπλέκεται και συνδυάζεται
το θεολογικό και μυθικό στοιχείο με το πραγματικό και ιστορικό στοιχείο. Υπήρχε επομένως μία υγιής θεολογική και ιστορική αναζήτηση.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου